Po komunálních volbách v říjnu 2014 se v zastupitelstvech obcí objevilo mnoho nových tváří.  Na začátku tohoto roku se pak někteří z nich pomalu rozkoukali v novém prostředí a zjistili, co vše jim jejich předchůdci připravili za překvapení. Mnozí zastupitelé tak právě ve své obci objevili i smlouvu s Energií pod kontrolou, obecně prospěšná společnost (dále jen „EPK“).

Jeden z těchto „šťastných“ zastupitelů se tak obrátil i na Oživení, o.s. s dotazem, zda je v pořádku, když bývalé zastupitelstvo krátkou dobu před volbami uzavřelo smlouvu s EPK na 15 let dopředu za více jak 10 mil. Kč, a to vše bez jakékoli soutěže. V pořádku to tedy, dle našeho názoru, rozhodně nebylo.

 

Oklamané obce

EPK je společnost, jejímiž klienty jsou v zásadě jen menší obce v ČR, ve kterých nabízí za „výhodných“ podmínek výměnu stávajícího osvětlení za moderní a úsporná svítidla. Činnost, kterou lze v kontextu úspor obecních rozpočtů, nehod na silnicích a debat o světelném smogu jistě jen přivítat. Bohužel způsob, kterým EPK obce přesvědčovala, už tak bohulibý nebyl.

EPk měla připraveno pro svou misi několik argumentů. Např. to, že veřejnou zakázkou nikdy nelze vysoutěžit nejlepšího dodavatele, že forma obecně prospěšné společnosti zaručuje, že se peníze společnosti nemohou dostat do nepovolaných rukou, nebo že společnost vznikla z vůle obcí a obce mají vliv na její řízení. Ani jeden z argumentů však při bližším zkoumání zdaleka nemůže obstát.

EPK se v prvé řadě u obcí snažila navodit dojem (často úspěšně), že její činnost je tak specifická, že není třeba se zatěžovat zákonnými postupy, zejména tedy zákonem č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách (dále jen „ZVZ“). Klíčovým argumentem EPK ve vyjednávání s obcemi byl pokřivený výklad pojmu „distribuční soustava“[1]. Jednoduše řečeno, podle názoru EPK je i veřejné osvětlení v malé obci distribuční soustavou, což mělo dát obcím možnost postupovat podle ustanovení ZVZ o sektorových zadavatelích, pro které jsou soutěžní pravidla mnohem volnější než pro klasické orgány veřejné správy.

Distribuční soustavu definuje blíže energetický zákon, na jehož dodržování dohlíží Energetický regulační úřad (dále jen „ERÚ“). ERÚ nám na náš dotaz sdělil, že na veřejné osvětlení se žádný zvláštní režim neuplatní. Naopak, jde o klasický měřený odběr elektřiny. V případě, že by si nějaký subjekt z veřejného osvětlení chtěl přeci jen vytvořit tzv. lokální distribuční soustavu, pak by k této činnosti potřeboval licenci právě od ERÚ, kterou bychom snadno dohledali na licence.eru.cz.

Po těchto zjištěních nám bylo zřejmé, že EPK uvedla obce v omyl, neboť v době, kdy s obcemi podepisovala předmětné smlouvy o revitalizaci veřejného osvětlení, podle informací ze zmíněného webu žádnou licencí k distribuci elektřiny nedisponovala.

Smlouvy na revitalizaci a provozu veřejného osvětlení tak měly být, dle našeho přesvědčení, soutěženy naprosto standardním zadáním veřejné zakázky. Žádná z námi oslovených 24 obcí však tuto činnost nesoutěžila a zcela se spokojily se scestnými argumenty EPK. Většina obcí se pro svůj objem smluvených služeb s EPK pohybovala v pásmu tzv. zakázek malého rozsahu a nehrozí jim tak postih pro porušení ZVZ. Pěti obcím však již sankce hrozí. To ale nic nemění na faktu, jak amatérské a riskantní rozhodnutí obce udělaly, když začaly spolupracovat na takto pochybné nelegální bázi.

Cílem Oživení je upozorňovat na nesrovnalosti, které ani veřejný ani soukromý sektor sám od sebe nenapraví. Proto jsme podali na pět obcí, které, dle našeho názoru, porušily ZVZ, podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Od výsledku šetření ÚOHS si slibujeme zejména vyjasnění pojmů distribuční soustava a veřejné osvětlení, stejně jako ukončení praxe společností typu EPK, které se takto dostávají neprávem k veřejným zakázkám.

 

Pochybná kvalita světel

V souvislosti s výše popsanou kauzou se nám dostaly na stůl taktéž informace o tom, že EPK neobchází pouze ZVZ, ale stejně tak i předpisy související s uváděním výrobků na trh. Jedna z obcí s novými LED svítidly od EPK si totiž nechala tato svítidla zkontrolovat od odborné firmy. Z jejího vyjádření je patrné, že světla nejenže kvalitativně zdaleka neodpovídají ceně, za kterou je EPK obcím prodává, ale také že svítidla nemají řádný atest pro provoz v ČR.

K prověření tak závažného závěru jsme podali podnět na Českou obchodní inspekci.

 

Doporučení obcím

Ostatním obcím bychom rádi doporučili, aby nepodléhaly na oko líbivým argumentům, že nemusí postupovat podle zákona. V případě, že jde o záležitost technickou, která není z legislativy zcela zřetelná, obcím radíme, aby se raději obrátili na příslušnou státní instituci. A jako každý zákazník dbaly na prokázání kvality nakupovaných produktů a snažily se vybrat to nejlepší na trhu.

 

Více informací o aktuálním vývoji okolo EPK se dočtete zde.

Kauzu zpracovali již v květnu 2015 Reportéři ČT.

 

Za Oživení, o.s.

Marek Zelenka

 

[1] Srov. § 4 odst. 1 písm. c) bod 2. ZVZ – „Relevantní činností se pro účely tohoto zákona rozumí v odvětví elektroenergetiky provozování distribuční soustavy určené k poskytování služby veřejnosti.“