Názor české veřejnosti na úroveň českých dálnic příliš pozitivní není. Obzvlášť výstavba nových úseků disponuje přívlastky jako předražený, zdlouhavý a nakonec i nekvalitní. Abychom nechodili po povrchu problému, kývli jsme na požadavek Dopravní federace k vypracování tří případových studií zabývajících se úseky dálnic v různé fázi dokončení. Ke zkoumání jsme vybrali již více jak dva roky zprovozněný úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselí nad Lužnicí, problematický a nedávno zprovozněný úsek č. 21 modernizované D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. A nakonec i čerstvě rozestavěný úsek 0137 dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Studie budou postupně zveřejňovány na webu projektu Průhledná doprava.

Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále jen „ŘSD“) je investorská organizace Ministerstva dopravy ČR a pro výstavbu dálnic funguje v obměněné podobě již skoro 50 let. Člověk by možná podlehl dojmu, že s takovými zkušenostmi s výstavbou klíčových dopravních tepen musí být ŘSD naprosto profesionální a efektivní institucí. Bohužel, realita je jiná.

Jednoduše lze problémy výstavby ilustrovat na inzerátu na pozici Hlavního inženýra přípravy a realizace v ŘSD (dále jen „Hlavní inženýr“), kterou ŘSD aktuálně nabízí. V následujících odstavcích se pokusíme nastínit, proč je Hlavní inženýr v procesu výstavby dálnic stěžejním článkem a proč tuto pozici ŘSD v podstatě nikdy nemůže obsadit.

Hlavní inženýr podle inzerátu totiž:

„koordinuje majetkoprávní přípravu“

Pod majetkoprávní přípravou si lze představit především notoricky známé výkupy pozemků. Hlavní inženýr by měl mít na starosti koordinaci procesu, který na ŘSD již dlouhá léta nefunguje. Kromě dálnice D11, kterou blokovaly pozemky farmářky Havránkové, byly nevykoupené pozemky např. i jedním z důvodů, proč se při modernizaci D1 dálnice nerozšiřovala na šestipruhovou (viz Studie k úseku 21). Další zásadní problém má kvůli nedokončeným výkupům i Přerov, jehož centrum se za pár let stane patrně součástí dálnice D1. Výkupy pozemků by podle našeho názoru měl provádět nejlépe jeden specializovaný tým nejlépe i pro další investorské organizace Ministerstva dopravy ČR.

„koordinuje přípravu projektové dokumentace staveb včetně zajištění průzkumů a příslušných měření“

Hlavní inženýr musí dohlížet i na důkladnou a včasnou práci firem, které pro ŘSD dodávají průzkumy podloží. S kvalitním průzkumem lze zásadně eliminovat i vznik budoucích víceprací v průběhu stavby. Dálnice kolem Přerova by mohla vyprávět. Je totiž naplánovaná tak, že vede přímo skrz dvě skládky teplárenských popílků. Ty jsou veřejnosti známé především v souvislosti s horskou dráhou u Ostravy. Byť trasa dálnice kolem Přerova dostala stavební povolení s podmínkou, že budou skládky důkladně prozkoumány, v zadávací dokumentaci stavby ŘSD přiznalo, že u jedné skládky průzkum vůbec proveden nebyl! (srov. studii k úseku 0137 dálnice D1) Že by hlavní inženýr zaspal?

Podobný problém s průzkumy řešilo ŘSD i na modernizované dálnici D1, kde se oprava jednoho úseku zastavila právě kvůli špatnému průzkumu o celý rok. (srov. studii k úseku 21 modernizované D1)

„projednává projektovou dokumentaci a ostatní doklady stavby s orgány státní správy, samosprávy a účastníky veřejnoprávních řízení“

Stejně jako když stavíte rodinný domek, tak i při stavbě dálnice musíte „oběhat“ všechny úřady a sousedy k získání stavebního povolení. Pouze s tou výjimkou, že u dálnice jsou těmi sousedy především dotčené obce a k rodinnému domku nepotřebujete např. posouzení EIA. Zejména ve vztahu k dotčeným obcím se může kvalitní a zkušený vyjednavač velmi hodit, neboť obce si rády diktují různé podmínky pro kladné stanovisko k té které stavbě. Vzniká tak vysoký „vyděračský“ potenciál, kde obce mají zájem na tom, aby se do rozpočtu stavby dálnice vlezly např. i opravy obecních komunikací, koryt potoků, kruhové objezdy atd., čímž se celá stavba může zásadně prodražit.

Kromě toho není ojedinělým jevem, že ŘSD nedisponuje všemi stavebními povoleními ani v okamžiku, kdy zahajuje zadávací řízení. To může mít zásadní vliv i na funkčnost smluvních pokut ve smlouvě se zhotovitelem stavby. Na rozdíl od zhotovitele se totiž do prodlení dostane ŘSD (srov. studii k úseku 0137 dálnice D1).

„organizuje a kontroluje zpracování podkladů pro zadání projektů staveb, a podkladů pro uzavření smluv na dodávku stavebních prací“

V tomto bodě bude mít Hlavní inženýr poměrně málo práce, protože jak se zdá, ŘSD si nechává kontrolovat projektovou dokumentaci převážně externími společnostmi. Namísto toho, aby ŘSD najalo kvalitní odborníky do vlastních řad, spoléhá se na to, že projekt zkontroluje cizí subjekt. Tak tomu bylo ve všech zkoumaných případech. Obzvláště pak u úseku 0137 dálnice D1.

S tím souvisí i fakt, že se chybné projekty podle informací z ŘSD ještě nikdy nepodařilo reklamovat. Projekční práce na dálnicích jsou tak prací snů, neboť i v případě, že uděláte v projektu chybu, máte skoro jistotu, že ji po Vás nebude chtít objednatel – tedy ŘSD - nahradit.

„koordinuje činnost všech účastníků při přípravě a realizaci stavby“

Koordinace všech účastníků procesu výstavby je, dle našeho názoru, jedna z nejnáročnějších činností, kterou bude muset Hlavní inženýr provádět. Měl by být fakticky projektovým manažerem stavby, který musí řídit zaměstnance (a to ve veřejné správě!), být zběhlý v procesech správních řízení i ve vyjednávání se soukromými dodavateli. Zároveň musí být i velmi zkušený stavař.

 

Tyto všechny činnosti má podle inzerátu ŘSD dělat člověk, který může mít i jen středoškolské vzdělání! Ke zvládnutí všech činností mu stačí jen 5 let praxe ve stavebnictví. A především, tento člověk se musí spokojit s 12. platovou třídou, což v případě pěti let započitatelné praxe dělá krásných 19 100,- Kč měsíčně hrubého na výplatní pásce.

ŘSD tak hledá nejlépe bývalého šéfa stavební firmy se silně vyvinutými altruistickými sklony, který si již vydělal nebo zdědil tolik, že by na sebe vzal odpovědnost funkce Hlavního inženýra přípravy a realizace.

I přesto přejeme ŘSD hodně štěstí v hledání.